Zdrowe kalorie

Tabele kaloryczne pozwalają na określenie wartości energetycznej konkretnego produktu. Kaloryczność posiłków ma bardzo duże znaczenie dla tych osób, które się odchudzają, niemniej jednak właściwej ilości kalorii dostarczanych w posiłkach potrzebuje każdy z nas, aby prawidłowo się rozwijać i funkcjonować. 

Kalorie – zdrowe kalorie

Dzięki powszechnej nagonce medialnej na odchudzanie, kalorie na ogół wzbudzają skojarzenia pejoratywne. Po tym, jak spożyjemy produkt wysokokaloryczny odczuwamy często wyrzuty sumienia, że dostarczyliśmy do naszego organizmu tak dużo kalorii. Trzeba jednakże odróżnić złe kalorie od tych dobrych. 

Czym więc są zdrowe kalorie? Ich najważniejszą zaletą nie będzie zaspokajanie uczucia głodu, ale dostarczenie do naszego organizmu substancji odżywczych, witamin i błonnika pokarmowego, różnych mikro- i makroelementów, związków, które pozwalają na prawidłowe funkcjonowanie naszych narządów i układów.

Kiedy dokonujemy wyboru produktów w sklepie, nierzadko sięgamy po te, które mają niewielką ilość kalorii. Niemniej jednak takie produkty nie zawsze zawierają potrzebne nam składniki. Dlatego trzeba za każdym razem zwracać szczególną uwagę na zawartość substancji odżywczych, które będą wypisane na etykiecie, a nie wyłącznie na zawartość kaloryczną. 

Składniki odżywcze, które będą niezbędne dla organizmu to : 

  • mikroelementy – molibden, tytan, fluor, selen, miedź, nikiel, krzem, chrom, mangan, cynk, kobalt, 
  • makroelementy – siarka, sód, chlor, potas, jod, magnez, żelazo, wapń, fosfor,
  • białka (niepełnowartościowe i pełnowartościowe),
  • tłuszcze (roślinne i zwierzęce),
  • witaminy ( witamina PP, biotyna, B13, B6, B2, B2, C, K, E, D, A).

Ilość kalorii w produktach spożywczych nie może stanowić zatem podstawy do eliminacji danych napojów, czy też potraw z naszej diety codziennej. Aby organizm mógł działać w prawidłowy sposób, musimy zawsze zwracać uwagę na substancje odżywcze. 

Kalorie – zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie kaloryczne każdego organizmu wzrasta razem z wiekiem. Ile zatem kalorii będziemy potrzebować na każdym etapie naszego życia? : 

  • dzieci do lat 3 potrzebują około 1500 kcal,
  • dzieci od 4 do 6 roku życia potrzebują około 1900 kcal,
  • dzieci od 7 do 9 roku życia muszą spożywać około 2200 kalorii,
  • dziewczęta w wieku od 10 do 12 roku życia – 2400 kcal,
  • chłopcy w wieku od 10 do 13 roku życia – 2300 kalorii, 
  • chłopcy w przedziale wiekowym od 13 do 15 roku życia od 2200 do 2800 kcal,
  • chłopcy w przedziale wiekowym od 16 do 18 roku życia – 2300 do 3200 kalorii, 
  • dziewczęta w przedziale wiekowym od 13 do 15 roku życia od 2600 do 2800 kalorii,
  • dziewczyny w wieku od 16 do 18 roku życia od 2000 do 2600 kalorii. 

W późniejszym wieku zapotrzebowanie na kalorie zarówno u mężczyzn, jak i kobiet zależeć będzie od aktywności fizycznej :

  • mężczyźni w wieku od 19 do 60 roku życia, mała aktywność – 2200 do 2600 kalorii, 
  • mężczyźni w wieku 21 do 60 lat, aktywność umiarkowana – od 2700 do 3100 kalorii, 
  • mężczyźni w wieku od 21 do 60 lat, duża aktywność – od 3200 do 3800 kalorii,
  • kobiety w wieku 21 do 60 lat, mała aktywność fizyczna – 1800 do 2100 kalorii,
  • kobiety w wieku od 21 do 60 lat, aktywność umiarkowana – od 2000 do 2600 kalorii,
  • kobiety w wieku od 21 do 60 lat, duża aktywność fizyczna – 2300 do 3000 kalorii. 

Powyżej 60 roku życia zapotrzebowanie na kalorie spada do około 2300 kalorii. Kobiety w ciąży winny przyjmować dodatkowo około 300 kalorii, a w trakcie karmienia piersią 500 kalorii więcej.

Jeżeli w przeciągu dnia spożyliśmy zbyt dużą ilość kalorii, warto jest poddać ćwiczeniom fizycznym, celem zadbania o sylwetkę. Oczywiście poza nim ważna będzie także dieta redukcyjna. Dobrze będzie skorzystać z usług firm oferujących profesjonalny catering dietetycznyProfesjonalnie przygotowana dieta pozwoli nam na schudnięcie, bez uszczerbku dla naszego zdrowia.  .